Bilejere: Her er, hvornår eksperter siger, at du bør skifte til en EV

Analyselammelse – at være så overvældet af muligheder, at du ikke kan vælge en vej – har fået en ny betydning takket være klimaændringerne. Det har aldrig været mere kompliceret at træffe det “rigtige” valg, men vi er her for at hjælpe dig.

et er blevet klart i de seneste år, at elbiler er fremtiden for bilindustrien – en god ting, hvis du ønsker at vinde kampen mod klimaforandringerne. General Motors har planer om at stoppe produktionen af benzindrevne biler i 2035. Volvo har planer om at gå over til helt elektriske biler inden 2030, og Jaguar vil gøre det samme inden 2025.

At købe en elbil i stedet for en benzinbil er en god måde at hjælpe med at bekæmpe klimaændringerne på, men hvad nu hvis du allerede har en benzinbil, der fungerer helt fint? Bør du sælge den og gå over til elbil? Hvad er den bedste måde at reducere dit CO2-fodaftryk på, når du skal nå frem til det sted, du skal hen?

Kenneth Gillingham, der er professor i økonomi ved Yale, siger, at der er flere faktorer at tage hensyn til, når det gælder dit transportvalg. Produktionen af nye biler og transporten af dem bidrager til udledningen af drivhusgasser, så det er vigtigt at tage højde for det, når du tænker over dette spørgsmål – selv om forskning har vist, at det er mindre skadeligt for miljøet at producere et elektrisk køretøj end at producere et benzindrevet køretøj. Hvis du har en bil, der er virkelig brændstofeffektiv, siger han, at det sandsynligvis er fint nok at beholde den i et stykke tid.

“Hvis det er en benzinsluger med meget lav brændstoføkonomi, vil fordelene ved at få en nyere bil klart dominere over de ekstra emissioner fra forsyningskæden”, siger Gillingham. “Emissionerne fra forsyningskæden er reelle og ret betydelige ved at producere en ny bil, så det er ikke nødvendigvis det, vi ønsker at skabe efterspørgsel efter nye biler.” https://www.billigladestationer.dk/ladestandere/

Ud over spørgsmålet om, hvilken slags bil du ejer eller måske snart vil købe, er det også vigtigt at overveje, hvordan du bruger din bil, og om du overhovedet har brug for en bil. Gillingham siger, at mindre bilkørsel reducerer dit CO2-fodaftryk, især når det erstattes af gå- eller cykelture. Brug af offentlig transport er også med til at reducere dit bidrag til klimaændringerne.

Der er en stor debat om, hvorvidt det er bedre eller værre for miljøet at bruge kørselstjenester som Lyft eller Uber end at køre i egen bil et sted hen, men der synes at være enighed blandt forskerne om, at det er værre, når det gælder udledning af drivhusgasser. Det skyldes, at chaufførerne bruger over 40 procent af deres tid på at køre uden passagerer, mens de er mellem to ture.

En anden misforståelse er, at der egentlig ikke er nogen stor fordel ved at bruge en elbil, når den elektricitet, der bruges til at oplade bilen, måske kan være fossile brændstoffer, der forbrændes.  Men beviserne viser, at elbiler stadig er bedre for miljøet end benzindrevne biler, selv om de teoretisk set stadig er baseret på fossilt brændstof. Det ser ud til at være betydeligt bedre at bruge elektricitet fra fossile brændstoffer end at bruge en bil, der rent faktisk forbrænder dem. Hvis du vil være ekstra grøn, kan du tage et skridt videre ved at sikre, at din opladningsbil bruger vedvarende energikilder.

“Du kan sætte solpaneler på dit tag og tilslutte din bil midt på dagen, når solen skinner, og så er du ret sikker på, at den er ren,” siger Gillingham. “Det er fra din egen strøm.”

 

Byrden af klimaforandringer og biler bør ikke udelukkende ligge på almindelige menneskers skuldre. Når alt kommer til alt, produceres omkring 71 procent af kulstofemissionerne af nogle af verdens største virksomheder. Alligevel siger Gillingham, at han mener, at det er vigtigt for alle at gøre, hvad de kan. Hvis nok mennesker gør det rigtige, vil det have en effekt. Han bemærker, at de også kan gøre mere end blot at ændre deres vaner, hvis klimaændringer er noget, som de er meget optaget af.

“Den anden ting, folk kan gøre, er at stemme for politikker, der vil få både enkeltpersoner og virksomheder til at deres emissioner og lægge pres på virksomhederne for at få dem til at tage ansvar”, siger Gillingham.

You May Also Like

About the Author: admin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.