Sådan laver du konditionstræning hjemme

Det er ikke altid let at finde tid og sted til at konditionstræne, men det behøver ikke at være så kompliceret. Du kan sagtens lave god konditionstræning derhjemme uden, at skulle investere i dyre redskaber eller abonnementer.

Først og fremmest skal du sørge for at have en grundlæggende forståelse af, hvordan konditionstræning virker, og hvilken type træning der er bedst for dig.

Dernæst skal du vælge det rette udstyr til din konditionstræning hjemme. Det nytter ikke noget at du f.eks vælger et løbebånd, og viser det sig at du ikke kan være i stuen selv, når dit løbebånd står der.

Derfor skal du overveje grundigt, både hvilket udstyr du vil have til din hjemmetræning, samt hvor meget du vil ofre på det.

3 brugbare fitnessredskaber til hjemmetræning af kondition

Vi har udvalgt tre forskellige træningsredskaber som du kan bruge til at lave konditionstræning derhjemme med.

Alle tre er udvalgt med tanke for plads og pris:

  • Jump box
  • Foldbar motionscykel
  • Indendørs fitness trampolin

Vi har i øvrigt fundet inspiration til træningsredskaberne på Kondition.dk. På Kondition.dk kan du læse endnu mere om de tre træningsredskaber, og om at lave konditionstræning hjemme, med netop en jump box, en foldbar motionscykel eller en fitness trampolin.

Jump box

En jump box hedder egentlig rigtigt en plyo box, og man bruger den til plyometrisk træning.

Det lyder kompliceret, men det er det slet ikke. I al sin simpelhed handler der om at hoppe op på kasser!

At der så er mange forskellige måder man kan gøre og jump boxes i mange forskellige størrelser og materialer er en anden sag.

Fordelen ved denne jump box er at du både kan lave konditionstræning hjemme, samtidig med at du styrker dine ben.

De tager ikke meget plads i dit hjem, og de billigste af dem koster ikke meget mere end nogle få hundrede kroner.

Foldbar motionscykel

En foldbar motionscykel er som navnet antyder, en motionscykel du kan folde sammen og pakke væk eller tage med dig.

Fordelen ved en foldbar motionscykel kontra en almindelig motionscykel, er for det første netop at den kan pakkes væk, og for det andet at de ikke koster nær så meget.

Selv den bedste foldbare motionscykel er billig, sammenlignet med den bedste almindelige motionscykel.

En foldbar motionscykel er ekseptionel god til konditionstræning, på en skåsom måde. Dine led og knæ bliver ike belastet så meget, sammenlignet med f.eks løb.

Det betyder at den også er god til genoptræning.

Indendørs fitness trampolin

En indendørs fitness trampolin kræver lidt mere plads i hjemmet. Ikke fordi at den fylder synderligt meget, men den kræver plads til at blive brugt.

Man vil gerne have lidt luft omkring sig, når man hopper eller laver andre øvelser på den.

En fitness trampolin fås i forskellige størrelser og udformninger.

Du kan f.eks få dem en stang og håndtag monteret i toppen, som du kan bruge til endnu flere øvelser.

Vælg det rette træningsudstyr til din konditionstræning hjemme

Når du har det rigtige udstyr, kan du begynde at planlægge din konditionstræning i hjemmet. Husk at starte langsomt og byg træningen op gradvist.

Det er vigtigt at du ikke presser dig selv for meget og laver overtræning, da det kan have alvorlige konsekvenser for din sundhed. Det kan du læse mere om på Sundhed.dk. Sundhed.dk er en hjemmeside som er sat i verdenen for at hjælpe folk med blive klogere på sin egen sundhed, som f.eks at man ikke skal overtræne.

Hvis du er i tvivl om hvilke øvelser eller redskaber, der er bedst for dig og din konditionstræning, så tag fat i en professionel træner eller instruktør. De kan hjælpe dig med at lave en træningsplan, der passer til netop dine behov og niveau.

Det er altid en god ide at have en professionel ved sin side, når man skal begynde på noget nyt – især hvis hvis tvivlen nager dig.

You May Also Like

About the Author: admin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.